Intergratieve Kindertherapie & Jongerentherapie
Een integratief kindertherapeut & jongerentherapeut is in de eerste plaats nieuwsgierig naar uw kind. Een goed contact met u en uw kind is noodzakelijk om te komen tot een goede begeleiding op maat. Daarom is het van belang dat de therapeut de “taal” van uw kind leert te begrijpen. Dit kan een therapeut door goed te observeren, uw kind te begeleiden en vooral ook door uw kind zelf het tempo van de therapie te laten bepalen.
Ieder kind laat zichzelf, en het probleem, op geheel eigen wijze zien.
De therapeut handelt vanuit het belang van uw kind. De therapeut helpt uw kind door het te vertrouwen in al zijn kwetsbaarheid, en uw kind grip te geven en keuzemogelijkheden te ontwikkelen ten aanzien van de klacht, zodat uw kind op ontspannen en gelukkige wijze verder kan.
Hoe verloopt het contact na aanmelden?
Vanaf de leeftijd van twaalf jaar is het prettig als uw kind wel bij dit gesprek aanwezig is. Zo wordt uw kind direct betrokken in het process.
Misschien gedraagt uw kind zich de laatste tijd anders, is het vaker boos of juist stiller. Misschien maakt u zich zorgen zonder dat u goed kunt verwoorden waardoor dat zo is. Of wellicht is er iets gebeurd, onlangs of al iets langer geleden, dat aandacht vraagt. Het kan allemaal.
Ik ben er vooral om er met een objectieve blik vol aandacht naar te kijken en dat te doen wat nodig is voor uw kind. Altijd in overleg met u.
Na dit gesprek volgen de eerste therapeutische sessies.
Als uw kind voor de eerste keer bij mij komt, gaat het er vooral om dat ik een goed contact opbouw met uw kind. Ieder kind laat zich op een geheel eigen wijze zien en dat kan allemaal in de praktijk.
Meestal zie ik uw kind drie tot vijf sessies voordat er weer een gesprek volgt. Deze eerste sessies doe ik onderzoek naar de klacht, de wensen van uw kind en naar de middelen die uw kind ter beschikking heeft om de klacht aan te pakken. Dit doe ik door een vertrouwensrelatie met uw kind op te bouwen, de klacht te onderzoeken en door het zelfvertrouwen te vergroten.
Afhankelijk van dit verloop, stel ik een (voorlopig) plan op. Dit plan geldt als richtlijn voor de komende therapeutische sessies. Ook hier geldt: Uw kind staat centraal.
Er zijn kinderen die al vrij snel een verandering laten zien, er zijn ook kinderen die meer tijd nodig hebben. De meeste kinderen komen gemiddeld tussen de zeven en twaalf keer naar de praktijk. Een aantal kinderen komt zo nu en dan even terug, een momentje ‘halen’ waarin ze weer opgelucht en vol zelfvertrouwen de deur uitgaan. Dat kan. Belangrijk is dat uw kind ervaart dat het gesteund wordt in de stappen die hij/ zij zet, zodat het vertrouwen in zichzelf en de eigen mogelijkheden vergroot wordt. Dat helpt uw kind om groter te groeien.
Ervaringen uit de praktijk
Over Jack – 11 jr
Door nogal heftige gebeurtenissen, was onze zoon van 11 jaar behoorlijk uit balans geraakt en hierdoor had hij ‘s nachts last van angsten. Overdag ging het goed, maar ’s avonds, zodra het bedtijd was, begon de spanning. Voorheen sliep hij direct zodra hij zijn kussen rook en nu alleen als er iemand naast hem lag. We hebben hem nog nooit zo gezien: pure paniek en hartverscheurende huilbuien. Zich eenzaam en bang voelend.
We hebben geprobeerd om er doorheen te komen zonder dat hij bij ons in de kamer sliep of één van ons bij hem, maar het was ondoenlijk. We dachten dat het slechts voor een periode zou zijn, als alles een beetje een plekje had, maar het liep anders… Een paar dagen werden een paar weken en die weken werden maanden. In slaap vallen ging langzaam beter, maar alleen omdat hij wist dat er uiteindelijk iemand naast hem zou komen liggen….
Lees meer
Hij is in totaal 5 keer naar Monique geweest. Zij heeft naar hem geluisterd en ze hebben samen gekeken waar hij nou blij van wordt, wat zijn krachten en talenten zijn. Overdag was hij gelukkig wel zichzelf: een stoere, dappere, vrolijke jongen. Hij doet aan Freerunnen, Dj-en, is gek op Nerfguns en op gamen. Samen hebben ze grootste avonturen beleefd en Monique weet nu alles over Freerunnen, muziek, Nerf en gamen.
En ondertussen praatten ze over wat er allemaal gebeurd was en wat het zo moeilijk maakte. Heel ongedwongen. Ze keken samen welke krachten van overdag hij ’s avonds kon gebruiken (of op andere momenten als angst het overneemt). Te leren vertrouwen op zichzelf. Autonomie, eigenaarschap, zelfvertrouwen, dat waren de punten waar aan gewerkt moest worden.
Wij hebben met Monique een heel fijn oudergesprek gehad. We wisten niet meer wat wijsheid was en of we de stappen die we nu gemaakt hadden, niet in één klap teniet zouden doen als we te snel zouden willen gaan. Maar tegelijk paste ‘te snel’ ook niet, want het duurde al zo lang… Monique legde uit waar zij met onze zoon aan werkte en op welke manier. En hoe wij hem konden steunen, zonder het over te nemen. We zijn er samen 100% voor gegaan en dat heeft baat gehad: hij heeft zijn angsten overwonnen en hij slaapt weer alleen en kan veel beter met angsten omgaan. Ook wij weten nu hoe we hem kunnen steunen. Het was zeker niet makkelijk, maar hij heeft het zelf gedaan. Hij heeft de kracht en het vertrouwen in zichzelf (weer) gevonden. En wij daardoor ook, als ouders.
We zijn onwijs trots op hem! En dankbaar dat Monique ons geholpen heeft om de stappen te durven nemen die nodig waren om hem te kunnen helpen.
– Claire
Over Mara – 11 jr
Wij zijn een aantal maanden terug in contact gekomen met elkaar in verband met onze dochter Mara. Mara is een meisje van 11 en wil heel graag zelfverzekerd straks naar de middelbare school! Ze kon niet goed met haar gevoelens overweg en het ontbrak haar wel eens aan hoe keuzes te maken.
Mara is een iemand die de kat uit de boom kijkt en heel veel verwerkt in haar hoofd. Dat is moeilijk voor je omgeving als je dan ook niet zo’n prater bent. Ze was vastberaden dat ze zelfverzekerder straks naar de middelbare school wil gaan…
Lees meer
We hopen dat Mara dat laatste zetje nog meekrijgt bij de afrondende sessies bij Monique. Maar wij zijn ervan overtuigd dat Mara een gezellige, vrolijke puber gaat worden en straks een “nieuwe” start gaat maken op de middelbare school!
Monique, bedankt voor je vertrouwen en rust in dit hele proces! Zelfs wij als ouders leren hiervan en gelukkig zijn we nooit te oud om te leren.
– Brenda